Osoba posiadająca kwalifikację tworzy lub dostosowuje aplikacje mobilne zgodne ze standardem dostępności WCAG (Web Content Accessibility Guidelines). Posługuje się zasadami tworzenia aplikacji mobilnych dostępnych dla osób z indywidualnymi potrzebami, posiada specjalistyczną wiedzę z zakresu języka programowania aplikacji mobilnych i ich sprawdzania pod kątem dostępności cyfrowej. Osoba posiadająca kwalifikację tworzy i dostosowuje aplikacje mobilne dla instytucji realizujących zadania publiczne, instytucji niepublicznych, organizacji korzystających ze środków publicznych i unijnych, w tym urzędów lub urzędów podległych administracji publicznej oraz organizacji pozarządowych. Osoba legitymująca się kwalifikacją „Wykorzystanie standardu dostępności WCAG przy tworzeniu i dostosowywaniu aplikacji mobilnych” może być zatrudniona na przykład w administracji publicznej, organizacjach niepublicznych, agencjach kreatywnych i informacyjnych, firmach szkoleniowych i organizacjach pozarządowych.
Moduł1/Dzień 1 Funkcjonowanie i bariery osób ze szczególnymi potrzebami w świecie cyfrowym
- Wprowadzenie do tematyki niepełnosprawności
- Kim jest Klient z niepełnosprawnością? – nowoczesne podejście do obsługi Klienta.
- Definicja osób ze szczególnymi potrzebami
- Definicje niepełnosprawności wynikające z regulacji prawnych oraz Konwencji ONZ o prawach osób niepełnosprawnych
- Modele postrzegania niepełnosprawności (medyczny, społeczny, funkcjonalny)
- Rodzaje i stopnie niepełnosprawności – charakterystyka, bariery, sposób komunikacji
- Symulacje niepełnosprawności
Moduł 2/Dzień 2 Technologie asystujące
- Stereotypy negatywne, pozytywne i neutralne
- Język włączający
- Zasady projektowania uniwersalnego
- Technologie asystujące (wzrok, słuch, mowa, ruch)
Moduł 3/Dzień 3 Ustawa i WCAG 2.1
- Ustawa o dostępności cyfrowej i jej przepisy
- Standard WCAG 2.1 – wprowadzenie
- Wytyczne 1.1-1.4
Moduł 4/Dzień 4 WCAG 2.1 zasady 2-4
- Wytyczne 2.1-4.1
- Standard WCAG 2.2
Moduł5/Dzień 5 Obsługa telefonu bez wzroku
- Iphone – obsługa bez wzroku
- Używanie VoiceOver
- Gesty wielopalcowe
- Iphone – obsługa bez wzroku – testy
- Testowanie wbudowanych narzędzi telefonu
- Testowanie różnych aplikacji
- Android – obsługa bez wzroku
- Używanie TalkBack
- Gesty wielopalcowe
- Android – obsługa bez wzroku – testy
- Testowanie wbudowanych narzędzi telefonu
- Testowanie różnych aplikacji
Moduł 6/Dzień 6 Obsługa telefonu – ułatwienia dostępu Android i IOS
- Ułatwienia dostępu w Androidzie
- Zmienianie wyświetlacza
- Zarządzanie interakcjami
- Używanie monitora brajlowskiego
- Używanie Lupy na Pixelu
- Napisy
- Dźwięk
- Aplikacje i usługi ułatwień dostępu na Androida
- Projektowanie i opracowywanie aplikacji z ułatwieniami dostępu
- Pomoc
- Ułatwienia dostępu w Iphone
- Lupa na Iphone
- Wykrywanie tekstu i czytanie na głos
- Miganie diody przy alertach
- Wielkości tekstu
- Filtry barwne
- Funkcja AssistiveTouch
- Funkcja sterowania przełącznikami
- Dostęp nadzorowany
- Sterowanie głosowe
Moduł 7/ Dzień 7 Sprawdzanie dostępnych multimediów
- Audiodeskrypcja
- Cel audiodeskrypcji – przykłady
- Dla kogo
- Wytyczne
- Wyszukiwanie błędów
- Transkrypcja, napisy, napisy rozszerzone
- Czym się charakteryzują
- Dla kogo
- Wytyczne
- Wyszukiwanie błędów
- Język migowy
- PJM, SJM
- Wytyczne
- Wyszukiwanie błędów
- Audytowanie multimediów
- Wybór aplikacji mobilnych lub filmów od producenta o nich do badania
- Badanie w grupach
- Podsumowanie ćwiczenia
- Przedstawienie przez grupy swoich spostrzeżeń
- Zaproponowanie rekomendacji
Moduł 8/Dzień 8 Dostępne projektowanie – Figma
- Figma podstawy
- Instalacja programu lub logowanie online
- Wprowadzenie do projektowania dostępnego
- Poznanie funkcjonalności programu i wtyczek dostępnościowych
- Figma projektowanie
- Podział na grupy
- Przedstawienie koncepcji na dostępną aplikację
- Zaprojektowanie w narzędziu dostępnej aplikacji
- Zaprojektowanie pomysłu w narzędziu dostępnej aplikacji kontynuacja
- Dokończenie projektu
- Prezentacja swoich projektów przez grupy
- Podsumowanie
- Prezentacja swoich projektów przez grupy
- Podsumowanie
Moduł 9/Dzień 9 Tworzenie aplikacji mobilnych w systemie Android Studio
- Android Studio
- Instalacja i ustawienia
- Poznanie funkcjonalności programu
- Nowy projekt lub otworzenie przykładowych aplikacji
- Kodowanie prostej aplikacji w programie
- Próba zakodowania wymyślonej aplikacji w Figma na nowym projekcie lub adaptując przykładową aplikację
- Dokończenie programowania i prezentacjaDbanie o zapewnienie dostępności
- Dokończenie programowania i prezentacja
- Dokończenie programowania
- Każda z grup przedstawia zaprogramowaną aplikację i omawia jej funkcjonalnośćPodsumowanie całego ćwiczenia
Moduł 10/Dzień 10 Badanie dostępności aplikacji mobilnych w systemie Android Studio
- Podstawy Espresso
- Instalacja i ustawienia
- Poznanie funkcjonalności
- Przedstawienie prostych testów
- Działanie Espresso
- Praca w tych samych grupach co dzień wcześniej i stworzenie prostego testu
- Testowanie aplikacji, zmiana jej żeby zawierała błędy i wykrycie ich
- Testy z Espresso
- Każda z grup tworzy aplikację z błędami dostępności
- Grupy wymieniają się swoimi aplikacjami i testują siebie krzyżowo
- Omówienie wyników testów
- Każda z grup przedstawia wyłapane błędy i omawia ich sposób poprawy
- Podsumowanie dwóch dni dotyczące dostępnego programowania i testowania swojej pracy
Moduł 11/Dzień 11 Tworzenie aplikacji mobilnych w systemie Xcode
- Xcode
- Instalacja i ustawienia
- Omówienie działania
- Kodowanie prostej aplikacji w programie
- Próba zakodowania wymyślonej aplikacji w Figma
- Poznanie funkcjonalności programu
- Dbanie o zapewnieniu dostępności
- Dokończenie programowania i prezentacja
- Dokończenie programowania
- Każda z grup przedstawia zaprogramowaną aplikację i omawia jej funkcjonalność
- Podsumowanie całego ćwiczenia
Moduł 12/Dzień 12 Badanie dostępności aplikacji mobilnych w systemie Xcode
- Podstawy Accessibility Inspector
- Instalacja i ustawienia
- Poznanie funkcjonalności
- Przedstawienie prostych testów
- Działanie Accessibility Inspector
- Praca w tych samych grupach co dzień wcześniej i stworzenie prostego testu
- Testowanie aplikacji, zmiana jej żeby zawierała błędy i wykrycie ich
- Testy z Accessibility Inspector
- Każda z grup tworzy aplikację z błędami dostępności
- Grupy wymieniają się swoimi aplikacjami i testują siebie krzyżowo
- Omówienie wyników testów
- Każda z grup przedstawia wyłapane błędy i omawia ich sposób poprawy
- Podsumowanie dwóch dni dotyczące dostępnego programowania i testowania swojej pracy
Moduł 13/Dzień 13 Tworzenie aplikacji mobilnych z Flutter
- Android Studio i Flutter
- Instalacja i ustawienia
- Omówienie działania
- Kodowanie prostej aplikacji w programie
- Próba zakodowania wymyślonej aplikacji w Figma
- Poznanie funkcjonalności programu
- Dbanie o zapewnieniu dostępności
- Dokończenie programowania i prezentacja
- Dokończenie programowania
- Każda z grup przedstawia zaprogramowaną aplikację i omawia jej funkcjonalność
- Podsumowanie całego ćwiczenia
Moduł 14/Dzień 14 Badanie dostępności aplikacji mobilnych – Flutter
- Podstawy badania we Flutter
- Instalacja i ustawienia
- Poznanie funkcjonalności
- Przedstawienie prostych testów
- Działanie różnych testów
- Praca w tych samych grupach co dzień wcześniej i stworzenie prostego testu
- Testowanie aplikacji, zmiana jej żeby zawierała błędy i wykrycie ich
- Testy z Accessibility Inspector
- Każda z grup tworzy aplikację z błędami dostępności
- Grupy wymieniają się swoimi aplikacjami i testują siebie krzyżowo
- Omówienie wyników testów
- Każda z grup przedstawia wyłapane błędy i omawia ich sposób poprawy
- Podsumowanie dwóch dni dotyczące dostępnego programowania i testowania swojej pracy
Moduł 15/Dzień 15 Jakie elementy tworzą dostępność cyfrową w aplikacjach mobilnych cz. 1
- Aria, kod, zmiany i limity
- ARIA w aplikacjach mobilnych
- Poprawność kodu aplikacji mobilnych
- Limity czasowe w aplikacjach mobilnych
- Grafika, multimedia i zmiany
- Elementy graficzne w aplikacjach mobilnych
- Multimedia w aplikacjach mobilnych
- Automatycznie zmieniające się treści w aplikacjach mobilnych
- Formularze, kolejność nawigacji i linki
- Formularze w aplikacjach mobilnych
- Kolejność nawigacji i odczytu w aplikacjach mobilnych
- Linki i przyciski w aplikacjach mobilnych
- Istotne obszary i język treści
- Istotne obszary w aplikacjach mobilnych
- Język treści w aplikacjach mobilnych
- Powiększanie i przewidywanie
- Powiększanie tekstu w aplikacjach mobilnych
- Przewidywalne zachowanie w aplikacjach mobilnych
Moduł 16/Dzień 16 Jakie elementy tworzą dostępność cyfrową w aplikacjach mobilnych cz. 2
- Listy, nagłówki i tytuły
- Listy w aplikacjach mobilnych
- Nagłówki w aplikacjach mobilnych
- Tytuły w aplikacjach mobilnych
- Różne rodzaje obsługi aplikacji
- Obsługa aplikacji mobilnej na ekranie dotykowym
- Obsługa klawiaturą w aplikacjach mobilnych
- Wyskakujące okna i czcionka
- Wyskakujące okienka powiadomień w aplikacjach mobilnych
- Wytyczne dotyczące czcionki
- Badanie aplikacji (kontrastów) dzięki CCA
- Omówienie programu CCA
- Badanie w grupach
- Podsumowanie
- Omówienie poprawy dostępności wymienionych w punktach
- Omówienie analizy badania aplikacji
- Program ADAM
Moduł 17/Dzień 17 Jak znaleźć podstawowe błędy dostępności cyfrowej aplikacji mobilnej
- Testowanie wybranych aplikacji – odpowiedz na pytania
- Czy po zmianie orientacji ekranu treści są nadal widoczne i czytelne?
- Czy instrukcje nie odnoszą się koloru, kształtu, rozmiaru lub pozycji na ekranie?
- Czy treści w aplikacji, po powiększeniu dwukrotnie czcionki, są nadal czytelne?
- Czy multimedia umieszczone w aplikacji mają alternatywy przekazujące ich treść?
- Czy formularze przetwarzające szczególnie istotne dane prezentują ekran podsumowujący i dają możliwość wprowadzenia poprawek?
- Testowanie wybranych aplikacji – odpowiedz na pytania
- Czy nie ma gwałtownych błysków i zmiany kolorów?
- Czy zabezpieczenia biometryczne mają alternatywę?
- Czy aplikacja służąca do komunikacji głosowej ma możliwość komunikacji pisemnej w czasie rzeczywistym?
- Czy aplikacja mobilna ma swoją deklarację dostępności?
- Czy dokumentacja aplikacji mobilnej zawiera informacje na temat dostępności cyfrowej?
- Czy elementy aplikacji są odczytywane przez czytnik ekranu w logicznej kolejności?
- Czy elementy graficzne mają poprawną alternatywę tekstową?
- Czy wszystkie elementy aktywne na ekranie są możliwe do aktywowania za pomocą czytnika ekranu?
- Czy czytnik ekranu odczytuje treści w poprawnym języku?
- Czy pola formularzy mają prawidłowe etykiety, dostępne dla czytnika ekranu?
- Czy alternatywy przekazujące treść multimediów są dostępne dla czytnika ekranu?
- Czy multimedia, w tym te uruchamiane automatycznie i trwające ponad 3 sekundy, mogą być kontrolowane za pomocą czytnika ekranu?
- Czy fokus porusza się w logicznej kolejności?
- Czy elementy aktywne aplikacji można obsłużyć bez dotykania ekranu?
- Czy funkcje opisane w testach 16 i 17 można obsłużyć bez dotykania ekranu?
Moduł 18/Dzień 18
- Accessibility Scanner wstęp
- Instalacja i ustawienia
- Omówienie funkcjonalności
- Accessibility Scanner – testy
- Testy dostępności w grupach
- Omówienie wyników testów
- Język prosty i tekst łatwy
- Język prosty
- Tekst łatwy
- Deklaracja dostępności
- Struktura
- Znaczniki a11y
- Badanie deklaracji dostępności aplikacji
- Wybór deklaracji dostępności aplikacji do badania
- Omówienie poprawności deklaracji
Moduł 19/Dzień 19 Audytowanie i tworzenie raportu – praca w grupach
- Audyt aplikacji mobilnej
- Podział na grupy i wybór aplikacji do badania (jednej z możliwością wglądu w kod – prosta, druga większa bez możliwości zajrzenia w kod)
- Wybór zakładek do badania
- Audyt automatyczny wybranym narzędziem
- Audyt aplikacji mobilnej automatycznie i ręcznie
- Dokończenie badania automatycznego
- Manualne badanie aplikacji prócz wyłapanych błędów automatycznych
- Zapisywanie wyników do raportu
- Konsultacje z prowadzącym i innymi grupami
- Audyt aplikacji – ręczny
- Manualne badanie aplikacji różnymi narzędziami oraz przez włączenie funkcji czytnika ekranu
- Powtarzanie badania na różnych zakładkach
- Zapisywanie wyników do raportu
- Audyt aplikacji – ręczny i automatyczny
- Manualne i automatyczne powtarzanie badania na wybranych zakładkach
- Zapisywanie wyników do raportu
- Kończenie tworzenia raportów
- Zapisywanie błędów i rekomendacji
- Uzupełnienie raportu o własne dodatkowe uwagi (jeśli są)
- Podsumowanie
Moduł 20/Dzień 20 Podsumowanie i prezentacja raportów
- Prezentacja raportów przez grupy
- Wskazanie przez grupy błędów w aplikacjach i rekomendacji
- Przedstawienie uwag końcowych – podsumowanie raportu
- Uwagi innych grup i prowadzącego
- Podsumowanie pracy w grupach
- Omówienie i podsumowanie pracy uczestników przez prowadzącego
- Uwagi do usprawnienia pracy nad tworzeniem raportów
- Przedstawienie dobrych praktyk wykorzystywanych przez grupy
- Podsumowanie całego szkolenia
- Przypomnienie najważniejszych kroków przy audytowaniu i pisaniu raportów
- Pytania i uwagi