Logotyp Fundusze Europejskie dla rozwoju społecznego, Flaga Rzeczpospolita Polska, Flaga Unia Europejska - Dofinansowane przez Unię Europejską

Wykorzystywanie standardu WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) przy tworzeniu i dostosowywaniu aplikacji mobilnych

Osoba posiadająca kwalifikację tworzy lub dostosowuje aplikacje mobilne zgodne ze standardem dostępności WCAG (Web Content Accessibility Guidelines). Posługuje się zasadami tworzenia aplikacji mobilnych dostępnych dla osób z indywidualnymi potrzebami, posiada specjalistyczną wiedzę z zakresu języka programowania aplikacji mobilnych i ich sprawdzania pod kątem dostępności cyfrowej. Osoba posiadająca kwalifikację tworzy i dostosowuje aplikacje mobilne dla instytucji realizujących zadania publiczne, instytucji niepublicznych, organizacji korzystających ze środków publicznych i unijnych, w tym urzędów lub urzędów podległych administracji publicznej oraz organizacji pozarządowych. Osoba legitymująca się kwalifikacją „Wykorzystanie standardu dostępności WCAG przy tworzeniu i dostosowywaniu aplikacji mobilnych” może być zatrudniona na przykład w administracji publicznej, organizacjach niepublicznych, agencjach kreatywnych i informacyjnych, firmach szkoleniowych i organizacjach pozarządowych.

Moduł1/Dzień 1 Funkcjonowanie i bariery osób ze szczególnymi potrzebami w świecie cyfrowym

  • Wprowadzenie do tematyki niepełnosprawności
  • Kim jest Klient z niepełnosprawnością? – nowoczesne podejście do obsługi Klienta.
  • Definicja osób ze szczególnymi potrzebami
  • Definicje niepełnosprawności wynikające z regulacji prawnych oraz Konwencji ONZ o prawach osób niepełnosprawnych
  • Modele postrzegania niepełnosprawności (medyczny, społeczny, funkcjonalny)
  • Rodzaje i stopnie niepełnosprawności – charakterystyka, bariery, sposób komunikacji
  • Symulacje niepełnosprawności

Moduł 2/Dzień 2 Technologie asystujące

  • Stereotypy negatywne, pozytywne i neutralne
  • Język włączający
  • Zasady projektowania uniwersalnego
  • Technologie asystujące (wzrok, słuch, mowa, ruch)

Moduł 3/Dzień 3 Ustawa i WCAG 2.1

  • Ustawa o dostępności cyfrowej i jej przepisy
  • Standard WCAG 2.1 – wprowadzenie
  • Wytyczne 1.1-1.4

Moduł 4/Dzień 4 WCAG 2.1 zasady 2-4

  • Wytyczne 2.1-4.1
  • Standard WCAG 2.2

Moduł5/Dzień 5 Obsługa telefonu bez wzroku

  • Iphone – obsługa bez wzroku
    • Używanie VoiceOver
    • Gesty wielopalcowe
  • Iphone – obsługa bez wzroku – testy
    • Testowanie wbudowanych narzędzi telefonu
    • Testowanie różnych aplikacji
  • Android – obsługa bez wzroku
    • Używanie TalkBack
    • Gesty wielopalcowe
  • Android – obsługa bez wzroku – testy
    • Testowanie wbudowanych narzędzi telefonu
    • Testowanie różnych aplikacji

Moduł 6/Dzień 6 Obsługa telefonu – ułatwienia dostępu Android i IOS

  • Ułatwienia dostępu w Androidzie
    • Zmienianie wyświetlacza
    • Zarządzanie interakcjami
    • Używanie monitora brajlowskiego
    • Używanie Lupy na Pixelu
    • Napisy
    • Dźwięk
    • Aplikacje i usługi ułatwień dostępu na Androida
    • Projektowanie i opracowywanie aplikacji z ułatwieniami dostępu
    • Pomoc
  • Ułatwienia dostępu w Iphone
    • Lupa na Iphone
    • Wykrywanie tekstu i czytanie na głos
    • Miganie diody przy alertach
    • Wielkości tekstu
    • Filtry barwne
    • Funkcja AssistiveTouch
    • Funkcja sterowania przełącznikami
    • Dostęp nadzorowany
    • Sterowanie głosowe

Moduł 7/ Dzień 7 Sprawdzanie dostępnych multimediów

  • Audiodeskrypcja
    • Cel audiodeskrypcji – przykłady
    • Dla kogo
    • Wytyczne
    • Wyszukiwanie błędów
  • Transkrypcja, napisy, napisy rozszerzone
    • Czym się charakteryzują
    • Dla kogo
    • Wytyczne
    • Wyszukiwanie błędów
  • Język migowy
    • PJM, SJM
    • Wytyczne
    • Wyszukiwanie błędów
  • Audytowanie multimediów
    • Wybór aplikacji mobilnych lub filmów od producenta o nich do badania
    • Badanie w grupach
  • Podsumowanie ćwiczenia
    • Przedstawienie przez grupy swoich spostrzeżeń
    • Zaproponowanie rekomendacji

Moduł 8/Dzień 8 Dostępne projektowanie – Figma

  • Figma podstawy
    • Instalacja programu lub logowanie online
    • Wprowadzenie do projektowania dostępnego
    • Poznanie funkcjonalności programu i wtyczek dostępnościowych
  • Figma projektowanie
    • Podział na grupy
    • Przedstawienie koncepcji na dostępną aplikację
    • Zaprojektowanie w narzędziu dostępnej aplikacji
    • Zaprojektowanie pomysłu w narzędziu dostępnej aplikacji kontynuacja
    • Dokończenie projektu
    • Prezentacja swoich projektów przez grupy
  • Podsumowanie
    • Prezentacja swoich projektów przez grupy
    • Podsumowanie

Moduł 9/Dzień 9 Tworzenie aplikacji mobilnych w systemie Android Studio

  • Android Studio
    • Instalacja i ustawienia
    • Poznanie funkcjonalności programu
    • Nowy projekt lub otworzenie przykładowych aplikacji
  • Kodowanie prostej aplikacji w programie
    • Próba zakodowania wymyślonej aplikacji w Figma na nowym projekcie lub adaptując przykładową aplikację
    • Dokończenie programowania i prezentacjaDbanie o zapewnienie dostępności
  • Dokończenie programowania i prezentacja
    • Dokończenie programowania
    • Każda z grup przedstawia zaprogramowaną aplikację i omawia jej funkcjonalnośćPodsumowanie całego ćwiczenia

Moduł 10/Dzień 10 Badanie dostępności aplikacji mobilnych w systemie Android Studio

  • Podstawy Espresso
    • Instalacja i ustawienia
    • Poznanie funkcjonalności
    • Przedstawienie prostych testów
  • Działanie Espresso
    • Praca w tych samych grupach co dzień wcześniej i stworzenie prostego testu
    • Testowanie aplikacji, zmiana jej żeby zawierała błędy i wykrycie ich
  • Testy z Espresso
    • Każda z grup tworzy aplikację z błędami dostępności
    • Grupy wymieniają się swoimi aplikacjami i testują siebie krzyżowo
  • Omówienie wyników testów
    • Każda z grup przedstawia wyłapane błędy i omawia ich sposób poprawy
    • Podsumowanie dwóch dni dotyczące dostępnego programowania i testowania swojej pracy

Moduł 11/Dzień 11 Tworzenie aplikacji mobilnych w systemie Xcode

  • Xcode
    • Instalacja i ustawienia
    • Omówienie działania
  • Kodowanie prostej aplikacji w programie
    • Próba zakodowania wymyślonej aplikacji w Figma
    • Poznanie funkcjonalności programu
    • Dbanie o zapewnieniu dostępności
  • Dokończenie programowania i prezentacja
    • Dokończenie programowania
    • Każda z grup przedstawia zaprogramowaną aplikację i omawia jej funkcjonalność
    • Podsumowanie całego ćwiczenia

Moduł 12/Dzień 12 Badanie dostępności aplikacji mobilnych w systemie Xcode

  • Podstawy Accessibility Inspector
    • Instalacja i ustawienia
    • Poznanie funkcjonalności
    • Przedstawienie prostych testów
  • Działanie Accessibility Inspector
    • Praca w tych samych grupach co dzień wcześniej i stworzenie prostego testu
    • Testowanie aplikacji, zmiana jej żeby zawierała błędy i wykrycie ich
  • Testy z Accessibility Inspector
    • Każda z grup tworzy aplikację z błędami dostępności
    • Grupy wymieniają się swoimi aplikacjami i testują siebie krzyżowo
  • Omówienie wyników testów
    • Każda z grup przedstawia wyłapane błędy i omawia ich sposób poprawy
    • Podsumowanie dwóch dni dotyczące dostępnego programowania i testowania swojej pracy

Moduł 13/Dzień 13 Tworzenie aplikacji mobilnych z Flutter

  • Android Studio i Flutter
    • Instalacja i ustawienia
    • Omówienie działania
  • Kodowanie prostej aplikacji w programie
    • Próba zakodowania wymyślonej aplikacji w Figma
    • Poznanie funkcjonalności programu
    • Dbanie o zapewnieniu dostępności
  • Dokończenie programowania i prezentacja
    • Dokończenie programowania
    • Każda z grup przedstawia zaprogramowaną aplikację i omawia jej funkcjonalność
    • Podsumowanie całego ćwiczenia

Moduł 14/Dzień 14 Badanie dostępności aplikacji mobilnych – Flutter

  • Podstawy badania we Flutter
    • Instalacja i ustawienia
    • Poznanie funkcjonalności
    • Przedstawienie prostych testów
  • Działanie różnych testów
    • Praca w tych samych grupach co dzień wcześniej i stworzenie prostego testu
    • Testowanie aplikacji, zmiana jej żeby zawierała błędy i wykrycie ich
  • Testy z Accessibility Inspector
    • Każda z grup tworzy aplikację z błędami dostępności
    • Grupy wymieniają się swoimi aplikacjami i testują siebie krzyżowo
  • Omówienie wyników testów
    • Każda z grup przedstawia wyłapane błędy i omawia ich sposób poprawy
    • Podsumowanie dwóch dni dotyczące dostępnego programowania i testowania swojej pracy

Moduł 15/Dzień 15 Jakie elementy tworzą dostępność cyfrową w aplikacjach mobilnych cz. 1

  • Aria, kod, zmiany i limity
    • ARIA w aplikacjach mobilnych
    • Poprawność kodu aplikacji mobilnych
    • Limity czasowe w aplikacjach mobilnych
  • Grafika, multimedia i zmiany
    • Elementy graficzne w aplikacjach mobilnych
    • Multimedia w aplikacjach mobilnych
    • Automatycznie zmieniające się treści w aplikacjach mobilnych
  • Formularze, kolejność nawigacji i linki
    • Formularze w aplikacjach mobilnych
    • Kolejność nawigacji i odczytu w aplikacjach mobilnych
    • Linki i przyciski w aplikacjach mobilnych
  • Istotne obszary i język treści
    • Istotne obszary w aplikacjach mobilnych
    • Język treści w aplikacjach mobilnych
  • Powiększanie i przewidywanie
    • Powiększanie tekstu w aplikacjach mobilnych
    • Przewidywalne zachowanie w aplikacjach mobilnych

Moduł 16/Dzień 16 Jakie elementy tworzą dostępność cyfrową w aplikacjach mobilnych cz. 2

  • Listy, nagłówki i tytuły
    • Listy w aplikacjach mobilnych
    • Nagłówki w aplikacjach mobilnych
    • Tytuły w aplikacjach mobilnych
  • Różne rodzaje obsługi aplikacji
    • Obsługa aplikacji mobilnej na ekranie dotykowym
    • Obsługa klawiaturą w aplikacjach mobilnych
  • Wyskakujące okna i czcionka
    • Wyskakujące okienka powiadomień w aplikacjach mobilnych
    • Wytyczne dotyczące czcionki
  • Badanie aplikacji (kontrastów) dzięki CCA
    • Omówienie programu CCA
    • Badanie w grupach
  • Podsumowanie
    • Omówienie poprawy dostępności wymienionych w punktach
    • Omówienie analizy badania aplikacji
    • Program ADAM

Moduł 17/Dzień 17 Jak znaleźć podstawowe błędy dostępności cyfrowej aplikacji mobilnej

  • Testowanie wybranych aplikacji – odpowiedz na pytania
    • Czy po zmianie orientacji ekranu treści są nadal widoczne i czytelne?
    • Czy instrukcje nie odnoszą się koloru, kształtu, rozmiaru lub pozycji na ekranie?
    • Czy treści w aplikacji, po powiększeniu dwukrotnie czcionki, są nadal czytelne?
    • Czy multimedia umieszczone w aplikacji mają alternatywy przekazujące ich treść?
    • Czy formularze przetwarzające szczególnie istotne dane prezentują ekran podsumowujący i dają możliwość wprowadzenia poprawek?
  • Testowanie wybranych aplikacji – odpowiedz na pytania
    • Czy nie ma gwałtownych błysków i zmiany kolorów?
    • Czy zabezpieczenia biometryczne mają alternatywę?
    • Czy aplikacja służąca do komunikacji głosowej ma możliwość komunikacji pisemnej w czasie rzeczywistym?
    • Czy aplikacja mobilna ma swoją deklarację dostępności?
    • Czy dokumentacja aplikacji mobilnej zawiera informacje na temat dostępności cyfrowej?
    • Czy elementy aplikacji są odczytywane przez czytnik ekranu w logicznej kolejności?
    • Czy elementy graficzne mają poprawną alternatywę tekstową?
    • Czy wszystkie elementy aktywne na ekranie są możliwe do aktywowania za pomocą czytnika ekranu?
    • Czy czytnik ekranu odczytuje treści w poprawnym języku?
    • Czy pola formularzy mają prawidłowe etykiety, dostępne dla czytnika ekranu?
    • Czy alternatywy przekazujące treść multimediów są dostępne dla czytnika ekranu?
    • Czy multimedia, w tym te uruchamiane automatycznie i trwające ponad 3 sekundy, mogą być kontrolowane za pomocą czytnika ekranu?
    • Czy fokus porusza się w logicznej kolejności?
    • Czy elementy aktywne aplikacji można obsłużyć bez dotykania ekranu?
    • Czy funkcje opisane w testach 16 i 17 można obsłużyć bez dotykania ekranu?

Moduł 18/Dzień 18

  • Accessibility Scanner wstęp
    • Instalacja i ustawienia
    • Omówienie funkcjonalności
  • Accessibility Scanner – testy
    • Testy dostępności w grupach
    • Omówienie wyników testów
  • Język prosty i tekst łatwy
    • Język prosty
    • Tekst łatwy
  • Deklaracja dostępności
    • Struktura
    • Znaczniki a11y
  • Badanie deklaracji dostępności aplikacji
    • Wybór deklaracji dostępności aplikacji do badania
    • Omówienie poprawności deklaracji

Moduł 19/Dzień 19 Audytowanie i tworzenie raportu – praca w grupach

  • Audyt aplikacji mobilnej
    • Podział na grupy i wybór aplikacji do badania (jednej z możliwością wglądu w kod – prosta, druga większa bez możliwości zajrzenia w kod)
    • Wybór zakładek do badania
    • Audyt automatyczny wybranym narzędziem
  • Audyt aplikacji mobilnej automatycznie i ręcznie
    • Dokończenie badania automatycznego
    • Manualne badanie aplikacji prócz wyłapanych błędów automatycznych
    • Zapisywanie wyników do raportu
    • Konsultacje z prowadzącym i innymi grupami
  • Audyt aplikacji – ręczny
    • Manualne badanie aplikacji różnymi narzędziami oraz przez włączenie funkcji czytnika ekranu
    • Powtarzanie badania na różnych zakładkach
    • Zapisywanie wyników do raportu
  • Audyt aplikacji – ręczny i automatyczny
    • Manualne i automatyczne powtarzanie badania na wybranych zakładkach
    • Zapisywanie wyników do raportu
  • Kończenie tworzenia raportów
    • Zapisywanie błędów i rekomendacji
    • Uzupełnienie raportu o własne dodatkowe uwagi (jeśli są)
    • Podsumowanie

Moduł 20/Dzień 20 Podsumowanie i prezentacja raportów

  • Prezentacja raportów przez grupy
    • Wskazanie przez grupy błędów w aplikacjach i rekomendacji
    • Przedstawienie uwag końcowych – podsumowanie raportu
    • Uwagi innych grup i prowadzącego
  • Podsumowanie pracy w grupach
    • Omówienie i podsumowanie pracy uczestników przez prowadzącego
    • Uwagi do usprawnienia pracy nad tworzeniem raportów
    • Przedstawienie dobrych praktyk wykorzystywanych przez grupy
  • Podsumowanie całego szkolenia
    • Przypomnienie najważniejszych kroków przy audytowaniu i pisaniu raportów
    • Pytania i uwagi