Osoba posiadająca kwalifikację odpowiada za przygotowanie oraz przeprowadzenie badania elementów takich jak: strony internetowe, aplikacje mobilne czy dokumenty elektroniczne, zgodnie z AUX – Accessibility & User experience, z udziałem użytkowników-testerów z indywidualnymi potrzebami. Posługuje się wiedzą dotyczącą regulacji prawnych w obszarze dostępności cyfrowej, standardu WCAG, prawa pracy wobec osób z niepełnosprawnościami. Organizuje czyli planuje, analizuje, przygotowuje, zleca i podejmuje decyzje związane z zakresem badania, użyciem technologii asystujących itp., koordynuje pracę zespołu, wskazuje kompetencje użytkowników-testerów z indywidualnymi potrzebami właściwe do wykonania zadania, asystuje użytkownikom-testerom podczas badania oraz sporządza raport z badania.
Moduł1/Dzień 1 Funkcjonowanie i bariery osób ze szczególnymi potrzebami w świecie cyfrowym
- Wprowadzenie do tematyki niepełnosprawności
- Kim jest Klient z niepełnosprawnością? – nowoczesne podejście do obsługi Klienta.
- Definicja osób ze szczególnymi potrzebami
- Definicje niepełnosprawności wynikające z regulacji prawnych oraz Konwencji ONZ o prawach osób niepełnosprawnych
- Modele postrzegania niepełnosprawności (medyczny, społeczny, funkcjonalny)
- Rodzaje i stopnie niepełnosprawności – charakterystyka, bariery, sposób komunikacji
- Symulacje niepełnosprawności
Moduł 2/Dzień 2 Technologie asystujące
- Stereotypy negatywne, pozytywne i neutralne
- Język włączający
- Zasady projektowania uniwersalnego
- Technologie asystujące (wzrok, słuch, mowa, ruch)
Moduł 3/Dzień 3 Ustawa i WCAG 2.1
- Ustawa o dostępności cyfrowej i jej przepisy
- Standard WCAG 2.1 – wprowadzenie
- Wytyczne 1.1-1.4
Moduł 4/Dzień 4 WCAG 2.1 zasady 2-4
- Wytyczne 2.1-4.1
- Standard WCAG 2.2
Moduł 5/Dzień 5 Norma EN 301549
- Struktura normy i sposób interpretowania
- Kategorie treści cyfrowych i urządzeń
- Metody testowania
Moduł 6/Dzień 6 Osoby testujące
- Przepisy dotyczące pracy osób niepełnosprawnych
- Poszukiwanie osób testujących do badań
- Miejsca i sposoby rekrutowania
Moduł 7/Dzień 7 Dobór grupy do badania
- Uwzględnianie różnych ograniczeń w zadaniach
- Dobór technologii asystujących dopasowanych do osób testujących
- Określenie warunków technicznych i architektonicznych miejsca realizacji badania
Moduł 8/Dzień 8 Testowanie – zasady ogólne
- Funkcjonalności otwarte i zamknięte
- Modalności i ich rozumienie
- Włączanie funkcji dostępności
- Biometria i metody uwierzytelniania
- Elementy sterujące
- Metody testowania
Moduł 9/Dzień 9 Testowanie rozwiązań z komunikacją głosową
- Jakość dźwięku
- Komunikacja alternatywna (tekstowa)
- Identyfikacja rozmówców
- Usługi głosowe i ich alternatywy
- Usługi głosowo-wizualne i ich alternatywy
- Multimedia
Moduł 10/Dzień 10 Testowanie sprzętu
- Urządzenia stacjonarne
- Elementy manipulacyjne
- Usytuowanie w przestrzeni publicznej
- Standardowe złącza
- Urządzenia z wyjściem głosowym
- Współpraca z pętlą indukcyjną
- Komputery i inne urządzenia do użytku indywidualnego
Moduł 11/Dzień 11 Testowanie stron internetowych
- Wykorzystanie standardu WCAG2
- Interfejs użytkownika
- Formularze
- Multimedia
- Elementy interaktywne i obsługa klawiaturą
- System nawigacyjny i pomocy
- Dopasowanie zadań do osób testujących z konkretną niepełnosprawnością
Moduł 12/Dzień 12 Testowanie dokumentów
- Rodzaje dokumentów cyfrowych
- Dokumenty tekstowe, w tym także prezentacje i arkusze kalkulacyjne
- Filmy, nagrania dźwiękowe, animacje
- Formaty specjalne i rzadko stosowane
- Dopasowanie zadań do osób testujących
Moduł 13/Dzień 13 Testowanie oprogramowania
- Platformy mobilne i ich dostępność
- Interfejs graficzny
- Metody obsługi
- Zgodność z technologiami asystującymi
- Dopasowanie zadań do osób testujących
Moduł 14/Dzień 14 Dokumentacja i informacja o dostępności
- Formaty cyfrowe i analogowe
- Instrukcje, tutoriale, handbooki
- Etykiety i oznaczenia
- Prosty język
- Formatowanie tekstu cyfrowego i analogowego
- Kolorystyka i kontrasty
- Kody QR i podobne rozwiązania
- Semantyczne informowanie o dostępności produktu
Moduł 15/Dzień 15 Analiza zamówienia na testy
- Określenie zakresu badania i standardu
- Opracowanie wstępnego scenariusza badania
- Projektowanie zadań uwzględniających różne rodzaje ograniczeń
- Dobór technologii i metod badania
- Ocena kompetencji cyfrowych osób testujących
Moduł 16/Dzień 16 Komunikowanie się z osobami testującymi
- Komunikowanie się z osobami głuchymi
- Komunikowanie się z osobami z niepełnosprawnością intelektualną
- Komunikowanie się z osobami nie mówiącymi
- Dobór metod i technologii wspomagającej komunikowanie się
Moduł 17/Dzień 17 Badanie z osobami testującymi
- Przekazywanie zadań do wykonania
- Obserwacja i zbieranie informacji zwrotnych
- Udzielanie pomocy podczas testów
- Uzgadnianie końcowych wyników i tworzenie notatek
Moduł 18/Dzień 18 Badania heurystyczne
- Koncepcja badań opartych o heurystyki
- Heurystyki Jacoba Nielsena
- Odniesienie heurystyk Nielsena do WCAG 2
- Wykorzystanie heurystyk do projektowania zadań i analizowania wyników
Moduł 19/Dzień 19 Analizowanie wyników i opracowanie raportu z badania
- Opis napotkanych problemów pojawiających się podczas badania
- Klasyfikowanie problemów według ich istotności
- Opis przyczyn pojawienia się problemów
- Przygotowanie końcowego raportu z badania
Moduł 20/Dzień 20 Podsumowanie szkolenia i ćwiczenia
- Samodzielne zaplanowanie badania
- Opracowanie zadań i przydzielenie ich do osób testujących
- Przeprowadzenie badania i zebranie wniosków
- Przypomnienie wszystkich modułów szkolenia w skrócie