Logotyp Fundusze Europejskie dla rozwoju społecznego, Flaga Rzeczpospolita Polska, Flaga Unia Europejska - Dofinansowane przez Unię Europejską

Projektowanie i prowadzenie badań dostępności informacji elektronicznej z udziałem użytkowników-testerów z indywidualnymi potrzebami

Osoba posiadająca kwalifikację odpowiada za przygotowanie oraz przeprowadzenie badania elementów takich jak: strony internetowe, aplikacje mobilne czy dokumenty elektroniczne, zgodnie z AUX – Accessibility & User experience, z udziałem użytkowników-testerów z indywidualnymi potrzebami. Posługuje się wiedzą dotyczącą regulacji prawnych w obszarze dostępności cyfrowej, standardu WCAG, prawa pracy wobec osób z niepełnosprawnościami. Organizuje czyli planuje, analizuje, przygotowuje, zleca i podejmuje decyzje związane z zakresem badania, użyciem technologii asystujących itp., koordynuje pracę zespołu, wskazuje kompetencje użytkowników-testerów z indywidualnymi potrzebami właściwe do wykonania zadania, asystuje użytkownikom-testerom podczas badania oraz sporządza raport z badania.

Moduł1/Dzień 1 Funkcjonowanie i bariery osób ze szczególnymi potrzebami w świecie cyfrowym

  • Wprowadzenie do tematyki niepełnosprawności
  • Kim jest Klient z niepełnosprawnością? – nowoczesne podejście do obsługi Klienta.
  • Definicja osób ze szczególnymi potrzebami
  • Definicje niepełnosprawności wynikające z regulacji prawnych oraz Konwencji ONZ o prawach osób niepełnosprawnych
  • Modele postrzegania niepełnosprawności (medyczny, społeczny, funkcjonalny)
  • Rodzaje i stopnie niepełnosprawności – charakterystyka, bariery, sposób komunikacji
  • Symulacje niepełnosprawności

Moduł 2/Dzień 2 Technologie asystujące

  • Stereotypy negatywne, pozytywne i neutralne
  • Język włączający
  • Zasady projektowania uniwersalnego
  • Technologie asystujące (wzrok, słuch, mowa, ruch)

Moduł 3/Dzień 3 Ustawa i WCAG 2.1

  • Ustawa o dostępności cyfrowej i jej przepisy
  • Standard WCAG 2.1 – wprowadzenie
  • Wytyczne 1.1-1.4

Moduł 4/Dzień 4 WCAG 2.1 zasady 2-4

  • Wytyczne 2.1-4.1
  • Standard WCAG 2.2

Moduł 5/Dzień 5 Norma EN 301549

  • Struktura normy i sposób interpretowania
  • Kategorie treści cyfrowych i urządzeń
  • Metody testowania

Moduł 6/Dzień 6 Osoby testujące

  • Przepisy dotyczące pracy osób niepełnosprawnych
  • Poszukiwanie osób testujących do badań
  • Miejsca i sposoby rekrutowania

Moduł 7/Dzień 7 Dobór grupy do badania

  • Uwzględnianie różnych ograniczeń w zadaniach
  • Dobór technologii asystujących dopasowanych do osób testujących
  • Określenie warunków technicznych i architektonicznych miejsca realizacji badania

Moduł 8/Dzień 8 Testowanie – zasady ogólne

  • Funkcjonalności otwarte i zamknięte
  • Modalności i ich rozumienie
  • Włączanie funkcji dostępności
  • Biometria i metody uwierzytelniania
  • Elementy sterujące
  • Metody testowania

Moduł 9/Dzień 9 Testowanie rozwiązań z komunikacją głosową

  • Jakość dźwięku
  • Komunikacja alternatywna (tekstowa)
  • Identyfikacja rozmówców
  • Usługi głosowe i ich alternatywy
  • Usługi głosowo-wizualne i ich alternatywy
  • Multimedia

Moduł 10/Dzień 10 Testowanie sprzętu

  • Urządzenia stacjonarne
  • Elementy manipulacyjne
  • Usytuowanie w przestrzeni publicznej
  • Standardowe złącza
  • Urządzenia z wyjściem głosowym
  • Współpraca z pętlą indukcyjną
  • Komputery i inne urządzenia do użytku indywidualnego

Moduł 11/Dzień 11 Testowanie stron internetowych

  • Wykorzystanie standardu WCAG2
  • Interfejs użytkownika
  • Formularze
  • Multimedia
  • Elementy interaktywne i obsługa klawiaturą
  • System nawigacyjny i pomocy
  • Dopasowanie zadań do osób testujących z konkretną niepełnosprawnością

Moduł 12/Dzień 12 Testowanie dokumentów

  • Rodzaje dokumentów cyfrowych
  • Dokumenty tekstowe, w tym także prezentacje i arkusze kalkulacyjne
  • Filmy, nagrania dźwiękowe, animacje
  • Formaty specjalne i rzadko stosowane
  • Dopasowanie zadań do osób testujących

Moduł 13/Dzień 13 Testowanie oprogramowania

  • Platformy mobilne i ich dostępność
  • Interfejs graficzny
  • Metody obsługi
  • Zgodność z technologiami asystującymi
  • Dopasowanie zadań do osób testujących

Moduł 14/Dzień 14 Dokumentacja i informacja o dostępności

  • Formaty cyfrowe i analogowe
  • Instrukcje, tutoriale, handbooki
  • Etykiety i oznaczenia
  • Prosty język
  • Formatowanie tekstu cyfrowego i analogowego
  • Kolorystyka i kontrasty
  • Kody QR i podobne rozwiązania
  • Semantyczne informowanie o dostępności produktu

Moduł 15/Dzień 15 Analiza zamówienia na testy

  • Określenie zakresu badania i standardu
  • Opracowanie wstępnego scenariusza badania
  • Projektowanie zadań uwzględniających różne rodzaje ograniczeń
  • Dobór technologii i metod badania
  • Ocena kompetencji cyfrowych osób testujących

Moduł 16/Dzień 16 Komunikowanie się z osobami testującymi

  • Komunikowanie się z osobami głuchymi
  • Komunikowanie się z osobami z niepełnosprawnością intelektualną
  • Komunikowanie się z osobami nie mówiącymi
  • Dobór metod i technologii wspomagającej komunikowanie się

Moduł 17/Dzień 17 Badanie z osobami testującymi

  • Przekazywanie zadań do wykonania
  • Obserwacja i zbieranie informacji zwrotnych
  • Udzielanie pomocy podczas testów
  • Uzgadnianie końcowych wyników i tworzenie notatek

Moduł 18/Dzień 18 Badania heurystyczne

  • Koncepcja badań opartych o heurystyki
  • Heurystyki Jacoba Nielsena
  • Odniesienie heurystyk Nielsena do WCAG 2
  • Wykorzystanie heurystyk do projektowania zadań i analizowania wyników

Moduł 19/Dzień 19 Analizowanie wyników i opracowanie raportu z badania

  • Opis napotkanych problemów pojawiających się podczas badania
  • Klasyfikowanie problemów według ich istotności
  • Opis przyczyn pojawienia się problemów
  • Przygotowanie końcowego raportu z badania

Moduł 20/Dzień 20 Podsumowanie szkolenia i ćwiczenia

  • Samodzielne zaplanowanie badania
  • Opracowanie zadań i przydzielenie ich do osób testujących
  • Przeprowadzenie badania i zebranie wniosków
  • Przypomnienie wszystkich modułów szkolenia w skrócie