Logotyp Fundusze Europejskie dla rozwoju społecznego, Flaga Rzeczpospolita Polska, Flaga Unia Europejska - Dofinansowane przez Unię Europejską

Audytowanie dostępności stron internetowych zgodnie ze standardem WCAG (Web Content Accessibility Guidelines)

Osoba posiadająca kwalifikację „Audytowanie dostępności stron internetowych zgodnie ze standardem WCAG (Web Content Accessibility Guidelines)” samodzielnie posługuje się automatycznymi walidatorami dostępności stron internetowych i programami asystującymi oraz przeprowadza proces audytowania stron internetowych. W badaniu stosuje zasady i przepisy w zakresie dostępności cyfrowej. Na tej podstawie sporządza raport końcowy, w którym zawarte są m.in. rozwiązania dotyczące usuwania problemów z dostępnością cyfrową. Wykorzystuje przy tym znajomość standardu dostępności WCAG. Realizuje zadania na samodzielnym stanowisku, w tym układa plan audytowania. Osoba wykonująca audyt stron internetowych przekazuje rekomendacje zmian do wprowadzenia w serwisie. Analizuje potrzeby i oczekiwania osób korzystających z zasobów stron internetowych.

Moduł1/Dzień 1 Funkcjonowanie i bariery osób ze szczególnymi potrzebami w świecie cyfrowym

  • Wprowadzenie do tematyki niepełnosprawności
  • Kim jest Klient z niepełnosprawnością? – nowoczesne podejście do obsługi Klienta.
  • Definicja osób ze szczególnymi potrzebami
  • Definicje niepełnosprawności wynikające z regulacji prawnych oraz Konwencji ONZ o prawach osób niepełnosprawnych
  • Modele postrzegania niepełnosprawności (medyczny, społeczny, funkcjonalny)
  • Rodzaje i stopnie niepełnosprawności – charakterystyka, bariery, sposób komunikacji
  • Symulacje niepełnosprawności

Moduł 2/Dzień 2 Technologie asystujące

  • Stereotypy negatywne, pozytywne i neutralne
  • Język włączający
  • Zasady projektowania uniwersalnego
  • Technologie asystujące (wzrok, słuch, mowa, ruch)

Moduł 3/Dzień 3 Ustawa i WCAG 2.1

  • Ustawa o dostępności cyfrowej i jej przepisy
  • Standard WCAG 2.1 – wprowadzenie
  • Wytyczne 1.1-1.4

Moduł 4/Dzień 4 WCAG 2.1 zasady 2-4

  • Wytyczne 2.1-4.1
  • Standard WCAG 2.2

Moduł 5/Dzień 5 Wprowadzenie do audytowania stron internetowych

  • Struktura Narzędzia do automatycznego badania dostępności (Wave, ARC Toolkit, ANDI i inne)
  • Inne narzędzia wspomagające pracę audytora (kontrast, badanie dokumentów)
  • Narzędzia wspomagające dostępność na stronach i w serwisach (wady/zalety)
  • Inne aspekty badania strony
  • Podsumowanie – Raport

Moduł 6/Dzień 6 Łatwe testy – badanie ręczne

  • Układ i struktura
  • Dostęp z klawiatury i widoczny fokus
  • Formularze, etykiety i błędy
  • Tekst (powiększanie, kontrast, możliwość odczytania)
  • Alternatywy do treści wizualnych

Moduł 7/Dzień 7 Narzędzie do audytowania automatycznego – WAVE

  • Omówienie funkcjonalności narzędzia
  • Instalacja i użycie narzędzia
  • Omówienie wyłapanych błędów
  • Dokończenie omawiania wyłapanych błędów
  • Podsumowanie i przykłady

Moduł 8/Dzień 8 Narzędzie do audytowania automatycznego – ANDI

  • Omówienie funkcjonalności narzędzia
  • Instalacja i użycie narzędzia
  • Omówienie wyłapanych błędów
  • Dokończenie omawiania wyłapanych błędów
  • Podsumowanie i przykłady

Moduł 9/Dzień 9 Narzędzie do audytowania automatycznego – ARC Toolkit

  • Omówienie funkcjonalności narzędzia
  • Instalacja i użycie narzędzia
  • Omówienie wyłapanych błędów
  • Dokończenie omawiania wyłapanych błędów
  • Podsumowanie i przykłady

Moduł 10/Dzień 10 Narzędzie do audytowania automatycznego – IBM Accessibility Checker

  • Omówienie funkcjonalności narzędzia
  • Instalacja i użycie narzędzia
  • Omówienie wyłapanych błędów
  • Dokończenie omawiania wyłapanych błędów
  • Podsumowanie i przykłady

Moduł 11/Dzień 11 Aria, CSS, Deklaracja dostępności

  • Aria w stronach
  • CSS kaskadowe arkusze stylów
  • Wyłapanie i omawianie błędów
  • Deklaracja dostępności
  • Analiza Deklaracji Dostępności

Moduł 12/Dzień 12 Sprawdzanie dostępnych multimediów

  • Audiodeskrypcja
  • Transkrypcja, napisy, napisy rozszerzone
  • Język migowy
  • Audytowanie multimediów
  • Podsumowanie ćwiczeń

Moduł 13/Dzień 13 Audytowanie dostępności dokumentów

  • Dostępne dokumenty tekstowe Word
  • Dostępne prezentacje
  • Dostępne arkusze kalkulacyjne
  • Dostępne dokumenty innych formatów i tworzenie PDF
  • Automatyczny audytor pakietu Microsoft Office

Moduł 14/Dzień 14 Inne narzędzia wspomagające audytowanie

  • PAC PDF Accessibility Checker
  • Kontrasty
  • Teksty alternatywne
  • Walidator HTML
  • Ćwiczenia

Moduł 15/Dzień 15 Czytniki ekranu i różne systemy operacyjne

  • NVDA
  • VoiceOver i TalkBack
  • Ćwiczenia w różnych systemach i przeglądarkach

Moduł 16/Dzień 16 Standard ATAG oraz język prosty

  • ATAG – dostępne interfejsy narzędzi autorskich
  • ATAG – Wsparcie tworzenia dostępnych treści
  • Język prosty i tekst łatwy
  • Audyt – język prosty
  • Audyt – tekst łatwy

Moduł 17/Dzień 17 Audytowanie ręczne za pomocą repozytorium RGAA

  • Audyt za pomocą RGAA 1 (obraz, ramki, kolory)
  • Audyt za pomocą RGAA 2 (multimedia, tabele, łącza)
  • Audyt za pomocą RGAA 3 (skrypty, elementy obowiązkowe, struktura informacji)
  • Audyt za pomocą RGAA 4 (prezentacja informacji, formularze)
  • Audyt za pomocą RGAA 5 (nawigacja, przeglądanie)

Moduł 18/Dzień 18 Tworzenie raportu dostępności – krok po kroku

  • Raport dostępności (metodyka, metody badawcze, dobór próbki)
  • Tworzenie raportu dostępności (przykłady różnych raportów)
  • Ćwiczenia podsumowujące tworzenie raportu dostępności (opisy problemów i rekomendacje)

Moduł 19/Dzień 19 Tworzenie raportu – praca w grupach

  • Audyt stron (wybór strony, podział na grupy, pierwsze analizy automatyczne)
  • Audyt stron automatyczny i ręczny (zapisywanie problemów i rekomendacji, konsultacje z osobą prowadzącą)
  • Audyt stron – ręczny (uzupełnianie badania automatycznego, weryfikowanie na innych podstronach)
  • Audyt stron – ręczny (kończenie tworzenia raportów)

Moduł 20/Dzień 20 Podsumowanie i prezentacja raportów

  • Prezentacja raportów przez grupy
  • Podsumowanie pracy w grupach
  • Podsumowanie całego szkolenia