Osoba posiadająca kwalifikację „Audytowanie dostępności stron internetowych zgodnie ze standardem WCAG (Web Content Accessibility Guidelines)” samodzielnie posługuje się automatycznymi walidatorami dostępności stron internetowych i programami asystującymi oraz przeprowadza proces audytowania stron internetowych. W badaniu stosuje zasady i przepisy w zakresie dostępności cyfrowej. Na tej podstawie sporządza raport końcowy, w którym zawarte są m.in. rozwiązania dotyczące usuwania problemów z dostępnością cyfrową. Wykorzystuje przy tym znajomość standardu dostępności WCAG. Realizuje zadania na samodzielnym stanowisku, w tym układa plan audytowania. Osoba wykonująca audyt stron internetowych przekazuje rekomendacje zmian do wprowadzenia w serwisie. Analizuje potrzeby i oczekiwania osób korzystających z zasobów stron internetowych.
Moduł1/Dzień 1 Funkcjonowanie i bariery osób ze szczególnymi potrzebami w świecie cyfrowym
- Wprowadzenie do tematyki niepełnosprawności
- Kim jest Klient z niepełnosprawnością? – nowoczesne podejście do obsługi Klienta.
- Definicja osób ze szczególnymi potrzebami
- Definicje niepełnosprawności wynikające z regulacji prawnych oraz Konwencji ONZ o prawach osób niepełnosprawnych
- Modele postrzegania niepełnosprawności (medyczny, społeczny, funkcjonalny)
- Rodzaje i stopnie niepełnosprawności – charakterystyka, bariery, sposób komunikacji
- Symulacje niepełnosprawności
Moduł 2/Dzień 2 Technologie asystujące
- Stereotypy negatywne, pozytywne i neutralne
- Język włączający
- Zasady projektowania uniwersalnego
- Technologie asystujące (wzrok, słuch, mowa, ruch)
Moduł 3/Dzień 3 Ustawa i WCAG 2.1
- Ustawa o dostępności cyfrowej i jej przepisy
- Standard WCAG 2.1 – wprowadzenie
- Wytyczne 1.1-1.4
Moduł 4/Dzień 4 WCAG 2.1 zasady 2-4
- Wytyczne 2.1-4.1
- Standard WCAG 2.2
Moduł 5/Dzień 5 Wprowadzenie do audytowania stron internetowych
- Struktura Narzędzia do automatycznego badania dostępności (Wave, ARC Toolkit, ANDI i inne)
- Inne narzędzia wspomagające pracę audytora (kontrast, badanie dokumentów)
- Narzędzia wspomagające dostępność na stronach i w serwisach (wady/zalety)
- Inne aspekty badania strony
- Podsumowanie – Raport
Moduł 6/Dzień 6 Łatwe testy – badanie ręczne
- Układ i struktura
- Dostęp z klawiatury i widoczny fokus
- Formularze, etykiety i błędy
- Tekst (powiększanie, kontrast, możliwość odczytania)
- Alternatywy do treści wizualnych
Moduł 7/Dzień 7 Narzędzie do audytowania automatycznego – WAVE
- Omówienie funkcjonalności narzędzia
- Instalacja i użycie narzędzia
- Omówienie wyłapanych błędów
- Dokończenie omawiania wyłapanych błędów
- Podsumowanie i przykłady
Moduł 8/Dzień 8 Narzędzie do audytowania automatycznego – ANDI
- Omówienie funkcjonalności narzędzia
- Instalacja i użycie narzędzia
- Omówienie wyłapanych błędów
- Dokończenie omawiania wyłapanych błędów
- Podsumowanie i przykłady
Moduł 9/Dzień 9 Narzędzie do audytowania automatycznego – ARC Toolkit
- Omówienie funkcjonalności narzędzia
- Instalacja i użycie narzędzia
- Omówienie wyłapanych błędów
- Dokończenie omawiania wyłapanych błędów
- Podsumowanie i przykłady
Moduł 10/Dzień 10 Narzędzie do audytowania automatycznego – IBM Accessibility Checker
- Omówienie funkcjonalności narzędzia
- Instalacja i użycie narzędzia
- Omówienie wyłapanych błędów
- Dokończenie omawiania wyłapanych błędów
- Podsumowanie i przykłady
Moduł 11/Dzień 11 Aria, CSS, Deklaracja dostępności
- Aria w stronach
- CSS kaskadowe arkusze stylów
- Wyłapanie i omawianie błędów
- Deklaracja dostępności
- Analiza Deklaracji Dostępności
Moduł 12/Dzień 12 Sprawdzanie dostępnych multimediów
- Audiodeskrypcja
- Transkrypcja, napisy, napisy rozszerzone
- Język migowy
- Audytowanie multimediów
- Podsumowanie ćwiczeń
Moduł 13/Dzień 13 Audytowanie dostępności dokumentów
- Dostępne dokumenty tekstowe Word
- Dostępne prezentacje
- Dostępne arkusze kalkulacyjne
- Dostępne dokumenty innych formatów i tworzenie PDF
- Automatyczny audytor pakietu Microsoft Office
Moduł 14/Dzień 14 Inne narzędzia wspomagające audytowanie
- PAC PDF Accessibility Checker
- Kontrasty
- Teksty alternatywne
- Walidator HTML
- Ćwiczenia
Moduł 15/Dzień 15 Czytniki ekranu i różne systemy operacyjne
- NVDA
- VoiceOver i TalkBack
- Ćwiczenia w różnych systemach i przeglądarkach
Moduł 16/Dzień 16 Standard ATAG oraz język prosty
- ATAG – dostępne interfejsy narzędzi autorskich
- ATAG – Wsparcie tworzenia dostępnych treści
- Język prosty i tekst łatwy
- Audyt – język prosty
- Audyt – tekst łatwy
Moduł 17/Dzień 17 Audytowanie ręczne za pomocą repozytorium RGAA
- Audyt za pomocą RGAA 1 (obraz, ramki, kolory)
- Audyt za pomocą RGAA 2 (multimedia, tabele, łącza)
- Audyt za pomocą RGAA 3 (skrypty, elementy obowiązkowe, struktura informacji)
- Audyt za pomocą RGAA 4 (prezentacja informacji, formularze)
- Audyt za pomocą RGAA 5 (nawigacja, przeglądanie)
Moduł 18/Dzień 18 Tworzenie raportu dostępności – krok po kroku
- Raport dostępności (metodyka, metody badawcze, dobór próbki)
- Tworzenie raportu dostępności (przykłady różnych raportów)
- Ćwiczenia podsumowujące tworzenie raportu dostępności (opisy problemów i rekomendacje)
Moduł 19/Dzień 19 Tworzenie raportu – praca w grupach
- Audyt stron (wybór strony, podział na grupy, pierwsze analizy automatyczne)
- Audyt stron automatyczny i ręczny (zapisywanie problemów i rekomendacji, konsultacje z osobą prowadzącą)
- Audyt stron – ręczny (uzupełnianie badania automatycznego, weryfikowanie na innych podstronach)
- Audyt stron – ręczny (kończenie tworzenia raportów)
Moduł 20/Dzień 20 Podsumowanie i prezentacja raportów
- Prezentacja raportów przez grupy
- Podsumowanie pracy w grupach
- Podsumowanie całego szkolenia